top of page

KIRKENES HAVN TRENGER STØRRE LOSKAPASITET

Mens sentrale myndigheter forbereder nye sanksjoner mot russerne, sitter havneagent Arve Henriksen i Kirkenes og ser på en stadig mer aktiv havn der loskapasiteten til tider er sprengt.

Fra 11. oktober kommer nye sanksjoner fra Norge og andre vestlige land som en følge av russernes annektering av Krim og krigstilstander i Ukraina. Arve Henriksen i Henriksen Shipping Services er spent på sanksjonene, hva dette vil føre til og ikke minst hva russiske myndigheter svarer med. - Jeg vet ikke om resultatene av sanksjonene blir så tydelige, siden Karahavet stenger bare noen uker etter at sanksjonene blir satt i verk, sier han.

Økt trafikk Henriksen har opplevd en kraftig økning i trafikken på Kirkenes havn. Tilgangen av russiske fiskebåter nådde store høyder for noen år siden. Nå er disse erstattet av kranbåter og supplybåter i petroleumsnæringen, noe som gir mer å gjøre for Arve Henriksen og andre skipsagenter i Kirkenes. I 2014 vil det være rundt 250 offshoreanløp. Tilsvarende tall i fjor var 108, mens det var ni i 2011. - Vi opplever kapasitetsproblemer og har bommet på alle forhåndstips om hvor mange båter som ville anløpe Kirkenes havn i år. Og dette gjelder ikke bare hos oss, men også hos leverandørene. Her om dagen var det to-tre båter som opplevde å ikke få los. Det må lostjenesten i Lødingen og Kystverket bite seg merke i. De må øke lostjenesten her oppe. Og kommer det oljeomlasting også her, så vil det sprenge all kapasitet.

Fronter Skipsagenten har jobbet noen år på havna. Nå er den blitt stadig mer aktiv. - Da forundrer det meg at norske myndigheter fronter sanksjonene på den måten de gjør. Norge har i lang tid hatt en godt funksjonell grense mot Russland. Da er det heller ingen tvil om at det er vi i nord som rammes hardest av de sanksjonene som settes i verk, sier Henriksen. – Men skal ikke Norge være lojale mot NATO og det som medlemslandene bestemmer av sanksjoner mot Russland? - Joda. Det er det ikke mange som er uenig i. Det er klart at vi skal være lojale mot NATO og de sanksjonene medlemslandene her bestemmer seg for å komme med. Men derfra til å være pådriver i den prosessen som nå er, det er underlig politikk, slik jeg ser det. – Er du ikke redd for at dette oppfattes som jamring fra en aktør i næringslivet som kan tape penger som en følge av de sanksjonene som kommer? - Joda. Men det er et langt skritt derfra for myndighetene til å være kunnskapsløse også. Det går an å sitte litt tilbakelent i det toget som nå går på russisk og norsk side, sier skipsagenten.

Økning

Ifølge Finnmarken opplever havna i Kirkenes en 20 prosents økning i anløp i forhold til fjoråret. Havnesjef Eivind Gade-Lundlie sier at de har hatt 250 flere skip i oljeindustrien innom Kirkenes i sommer. Dette betyr betydelig økte inntekter for Kirkenes havnevesen.

Tor Sandø - www.sva.no

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page